Theaterrecensie: The Elephant Song (Sweet & amp; Sour Productions)

Na de succesvolle run in Londen van haar productie van The Elephant Song , brengt regisseur Candice Moore haar stuk terug naar het Hong Kong-podium in het Underground Theatre of Fringe Club. Het is gisteravond geopend en het is geweldig om te zien hoe delicaat werk wordt geproduceerd in het Engelse theaterlandschap van Hongkong.

Geschreven door de Canadese toneelschrijver Nicolas Billon, The Elephant Song , hoewel, persoonlijk, geen volledig gestructureerd stuk is, is het nog steeds een rit vol wendingen om van te genieten, en met Sweet & amp; De inspanning van Sour Productions, het is een evenement om enthousiast te zijn.

The Elephant Song is je conventionele toneelstuk in de salon, met één setting in realtime en drie personages die scène na scène dramatische gesprekken voeren. Het is ook je conventionele spel over het ‘speurneusgenre’, of de personages nu de waarheid vertellen of niet, en onderweg de waarheid aan het einde vinden (of niet).

Het toneelstuk van Mr Billon haalt alle punten onder de conventies. Het is zelfs best grappig dat er één regel in het stuk staat die het behoud van conventies erkent, alsof het een grap is die op zijn eigen stuk wordt gespeeld. Hoewel het spel schaduw geeft met enorme klassieke voorbeelden van het genre, zoals David Mamet’s Oleanna, Peter Shaffer’s Equus of David Harrower’s Blackbird , The Elephant Song vertoont wel iets nieuws.

Het stuk begint met de verdwijning van Dr. Lawrence, de psychiater van patiënt Michael Aleen in een psychiatrisch ziekenhuis. Ziekenhuisdirecteur dr. Greenberg probeert het op kerstavond te onderzoeken. Met hoofdzuster Miss Peterson als de ham van de boterham tussen Michael en Dr. Greenberg, begint die avond met een machtsstrijd tussen dokter en patiënt, en gaandeweg zien we de onthulling van de waarheid achter Michaels ziekte.

Ik geniet met volle teugen van het schrijven van meneer Billon, ook al is de setting van het stuk echt iets dat we al vaker hebben gezien. Onder deze ‘regels’ van structuur ben ik verrast dat er nogal wat twits en bochten zijn die tegelijkertijd grappig en schokkend zijn. De scherpe tongentoon van de regels, vooral die van Michael, is zeer modern en scherp in de zin dat ze de taal van jonge volwassenen in deze tijd resoneren.

In tegenstelling tot Equus of Oleanna is de machtsstrijd in The Elephant Song snel en helemaal niet poëtisch. Er zijn geen lange filosofische toespraken die zich over het publiek richten, of lange monologen van een of andere lijder die het publiek proberen te emitteren. Nee, er zijn alleen snelle uitwisselingen tussen de drie personages, en niet te vergeten, de meeste zijn erg grof, maar totaal verrassend en hilarisch vanwege hun aard.

De plot is ook opgebouwd volgens een lineaire structuur, met dr. Greenbergs vastberadenheid om de waarheid van de verdwijning van dr. Lawrence te vinden, terwijl hij Michaels woorden over zijn relatie met dr. Lawrence, die sterk en duidelijk te volgen is, blijft afwijzen. / p>

Zoals eerder vermeld, zijn de uitwisselingen tussen de twee snel en ongecompliceerd, waardoor het publiek zo verrukkelijk is om het onderzoek door de ogen van dr. Greenberg te volgen, en om te luisteren naar en getuige te zijn van Michaels manipulatie van dr. Greenberg. Het maakt het einde allemaal tot een laatste wending, iets dat wanhopig eigentijds is, dat het publiek ontsnapt.

Zoals ik in het begin al zei, is het stuk echter niet volledig gestructureerd naar mijn smaak, want hoewel het ‘speurneus’-plot boeiend en alomvattend is, kan ik zien dat het stuk duidelijk niet alleen bedoeld is om de onderwerp van manipulatie. Het gaat over een veel diepere emotie en passie van Michael onder de rook en spiegel van een mysterie.

De twee monologen van Michael over zijn vader en moeder zijn erg belangrijk voor zijn karakterontwikkeling, maar te oordelen naar het einde van het stuk, heb ik het gevoel dat er een gebrek is aan een beschrijving van een genoemd personage die het einde echt tot een veel meer tevreden catharsis. Nu, met dit spel van 70 minuten, zou ik zeggen dat er nog eens 10-20 minuten bij hadden moeten komen om het stuk een grotere impact op het publiek te geven en om de personages kamers te geven om te evolueren.

Dit is echter slechts mijn persoonlijke smaak. Al met al is The Elephant Song een toneelstuk vol succesvolle momenten en intensieve landschappen die het publiek meenemen naar de reis van het verhaal.

Miss Moore’s richting grijpt echt vast aan de elementen in het stuk, vooral het delicate maar realistische ontwerp van decors en kostuums door respectievelijk Andrew Ritchie en Vivian Chow, het gebruik van verlichting (ook ontworpen door Mr Ritchie), geluid en doordacht enscenering die vervolgens Michael’s interne momenten ondersteunen terwijl ze zijn aanwezigheid nooit inhalen, en het gebruik van de clips van Disney’s Dumbo die op een slimme manier het thema van een bepaalde scène weerspiegelt, en ook het stuk.

Miss Moore is ook briljant in casting. Alle drie de acteurs zetten zich met vakmanschap in voor hun rol. Ze hebben hun vaardige werk gedaan om meer van hun personages met keuzes te belichamen.

Dr Greenberg van Warren Adams heeft die mannelijke lichaamsbouw en veeleisende aanwezigheid die het publiek doen nadenken over hoe de machtsstrijd tussen hem en Michael zou verlopen.

Miss Peterson van Kath O’Connor zal ongetwijfeld doen denken aan verpleegster Ratched in One Flew Over the Cuckoo’s Nest , dus vraagtekens bij de geloofwaardigheid van het personage. De bezorging van Miss O’Connor is eerlijk en subtiel om die façade te ondersteunen.

Maar Luke Lampard is natuurlijk echt de ster van de nacht. Zijn Michael, vol verleidelijke charme, straalt de complexiteit van zijn karakter uit met een motivatie erachter, en als ik er na de show over nadenk, zie ik dat zijn acteerkeuzes zorgvuldig zijn geplant. Hij is grappig, hij is boos, hij is extreem depressief en helemaal bedekt met een masker van waanzin, en zijn finale is adembenemend. Hij is een absoluut genot om naar te kijken.

Productie-informatie:

The Elephant Song door Nicolas Billon
Geregisseerd door Candice Moore