The North Face túra

Vizes palack, túracipő, nehéz zokni, sonka és sajt szendvicsek, banán, alma és hátizsák. Jelölje be. Készen áll az öt mérföldes túra megkezdésére a svájci Murren hegyén. Tizennégy fiatal nő és én. A negyedik túránk a héten. A leghosszabb, legnehezebb és legmegerőltetőbb. A további túrák között szerepelt az idő, hogy megálljanak és játszanak a játszótéren, tehéneket és juhokat fényképezzenek, és érezzék a virágok illatát. Meglepést ígérünk nekünk ezen a túrán. Az idő meglepően meleg. Eső sem sok.

7:00 óra van. J kész a reggeli. Lakhelyünk előcsarnokában találkozunk. Csak egy résztvevő ül ki ezen a túrán. Talán a nehézségi szint megijesztette. Fáradt, és nem biztos, hogy képes lépést tartani a csoporttal. Kétségeim vannak. A magasság nagy, és még magasabbra mászunk. Úgy döntök, hogy kihívásra van szükségem. Azt mondom magamnak: „Ne legyél wimp.”

Kilépünk az előcsarnokból. Töltse fel vizes palackjainkat a szökőkutakból kijövő hideg természetes vízzel. Öt perccel később az ösvény elején találkozunk túravezetőnkkel. A negyvenes évei elején jár. Legalább hetente egyszer vezet túrákat.

Mindenkit ellenőriz, hogy erős túracipőt viselünk-e. Felfedez egy lányt, aki pár szandált visel zoknival. Thea szereti érezni a földet a lába alatt. Mezítláb sétál a visszavonulási központunk előtt a földön. Azt mondja, hogy „megalapozódik”. Egy másik lánynak van egy cipője. Doris, idegenvezetőnk nem túl biztos abban, hogy képes lesz biztonságosan járni. Doris felkészült. Odaadja mindkét lány sétabotját, és szemmel tartja őket.

Doris mesél a történelemről a környező hegyről. Figyelmesen hallgatunk. Állást foglalok a sor elején. Nem akarok lazaságnak tűnni. Nem akarok lemaradni. Sétálok Holly-val, aki lelkes természetjáró és az egyetlen ember, aki közel áll a koromhoz. A lányok többsége huszonöt és harmincöt év közötti. Hatvankettő vagyok.

Annyi gyönyörű vadvirág mellett haladunk el. Rózsaszín, kék, sárga és lila. Átugrunk egy friss tehénhoppon. Igyekszem nem elutazni. Ez a legnagyobb aggodalmam. A téli időszakban használt múltbeli elhagyott otthonok. A tejelő tehén- és juhtenyésztők ezeken a helyeken tartózkodnak, hogy az év nagyon havas időszakában etessék és gondozzák az állatokat. A tehenek télen nem legelhetnek.

Egy órával a túra után elkezdünk mászni. Eleinte fokozatos mászás. Meredekebbé válik. Egy sivatagi lakos vagyok, hegymászok egy alpesi országban. Mint egy kígyó mászik fel a hegyre. Holly előttem van. Hömpölyögök és pöfékelek. Megkérdezem Dorist: “Mennyivel tovább kell másznunk?” Nem válaszol. Hümmögök és próbálok normálisan lélegezni. Csak folytatom fel-fel. Megállok, hogy vegyek egy levegőt és iszom a kulacsomból.

Dorisnak sok energiája és ereje van. Ezt hetente kétszer teszi. Öt évente egyszer csinálom. Bárcsak Doris lehetek. Azt ígéri, meglepetés lesz, amikor a csúcsra érünk. Az ég felé nézek, és megkérem Sumiót, hogy segítsen ki. Szerette a túrázást. Már majdnem kész voltam feladni. De hova mennék? Nincs visszaút.

Doris mindenkit arra ösztönöz, hogy maradjon tovább. Újabb állomás. Egy ital vizet. Lélegezzen mélyeket. Végre felértünk a csúcsra. Ott van. Madártávlatból a zöld legelők és a hegyekről lógó gleccserek. Akárcsak a brosúrában lévő képek. Hihetetlen.

Meleg van. Izzadok. Van egy vízesés. A vízesés mögött sétálok. Vízfüggöny közvetlenül előttem. – tettem ki a karjaimat, hogy a hegyről leguruló hideg víz átfolyjon rajtuk. Nagyon örülök, hogy végre elértem a csúcsra. Óvatosan járok. Nagyon csúszós. Innentől lefelé van az egész! Kilépünk a vízesésből, és további húsz percet sétálunk

Találunk egy helyet egy régi parasztházban, ahol megehetjük ebédünket. Nincs sok árnyék, és a nap forró. Találok némi árnyékot az istálló oldalán. Holly csatlakozik hozzám. Megesszük az ebédünket. Nagyon fáradt vagyok. Doris azt mondja nekünk: “Itt visszafordulhat, ha nem akarja folytatni.” Gondolkozom rajta. Túránk további részét elénk terítjük. Látom, hová megyünk tovább. Nem tűnik túl nehéznek. Nem akarok egyedül visszamenni. Eltévedek. Jó vagyok ebben.

Újra elkezdünk járni. Le az ösvényen. Nagyon nagy tehenek előtt. Doris figyelmeztet: “Ne nézzen a tehenek szemébe!” “Ne közelítse meg azokat a teheneket, akiknek babája van.” Mindenki a városból származik. Néhány lány szelfizik a tehenekkel. Tehenek nincsenek New York-i városban. Megérkezünk az egyik kis tejüzemhez. Eladó friss tejük. Kinyitom a kis hűtőszekrényt. Öntsön magamnak egy kis csésze tejet. Tegyen 5 CH-t ($ 5) a kis dobozba. A tej olyan édes és sima. A friss füvet és vadvirágokat fogyasztó tehenek édes tejet termelnek. Boldog tehenek.

A túrát lefelé folytatjuk. Negyven perccel később egy parasztházhoz érkezünk. Nagyon gyakori, hogy a kistermelők ételt és italt kínálnak a túrázóknak. Megállunk. Van egy csésze kávé és egy sajttorta. Minden házi készítésű. A négytagú család egy másik asztalnál élvezi fondüjét. Az ég kék. A levegő tiszta. Mit kérhetek még? A városba való visszaút sokkal könnyebb.

Ez a túra leckét adott nekem. Nem számít, milyen nehéz valami. Ne add fel.